Seznam uchazečů (dětí) přijatých k základnímu vzdělávání pro školní rok 2025/2026 bude k dispozici zde.
ZÁPIS k povinné školní docházce pro školní rok 2025/2026
Zápis do 1. ročníku se týká dětí narozených od 1. 9. 2018 do 31. 8. 2019 a dětí, kterým byl v minulém školním roce povolen odklad povinné školní docházky.
Zápis proběhne 10. dubna 2025 v budově základní školy.
Čas zápisu: 13:40 – 16:00
Odkaz na rezervaci termínu na zápis přes systém Reservando bude k dispozici zde.
Možnost rezervace bude spuštěna od …..
Přineste s sebou rodný list dítěte a občanský průkaz zákonného zástupce.
Žádost o přijetí ke vzdělávání naleznete zde.
Kritéria pro přijímání žáků naleznete zde.
Časté dotazy k zápisu naleznete zde.
Odklad povinné školní docházky:
V případě, kdy zákonný zástupce chce požádat o odklad povinné školní docházky, musí dítě přihlásit k plnění povinné školní docházky v základní škole. O odklad je třeba požádat v termínu zápisu. Žádost se podává písemně a musí být doložena
- doporučením školského poradenského zařízení (PPP nebo SPC)
- doporučením odborného lékaře (stačí doporučení lékaře pro děti a dorost) nebo klinického psychologa.
Žádost o odklad naleznete zde.
Školní zralost a odklad školní docházky
Co by mělo dítě zvládnout před nástupem do 1.třídy?
SEBEOBSLUHA – umět se samostatně obléknout, najíst lžící i příborem, být si jistý v zvládání základní hygieny (WC, smrkání), samostatnost v řešení problémů (poradím si nebo si řeknu o pomoc)
SOCIÁLNÍ A EMOČNÍ ZRALOST – odloučení od rodičů a zapojení se do kolektivu; navazovat kontakt s dětmi i dospělými (tykání, vykání, oslovení, pozdravení); zvládání zátěže, neúspěchu; umět odložit uspokojení přání („ale já chci“); dělat činnosti, které dělat „musí“, i když se mu do nich právě nechce – činnosti s celou třídou, přizpůsobení se ostatním;
POZORNOST – soustředit se na pokyny učitele, zvládnout vyrušení a vrátit se k činnosti, vydržet se soustředit na činnost (i tu, která nebaví; cca 15 minut)
ŘEČ – jednak správná výslovnost všech hlásek, jednak slovní zásoba, obratnost vyjadřování, vyprávění, pojmy – a také sociální komunikace (umět si říct o pomoc, požádat)
DÍLČÍ DOVEDNOSTI (psycho-motorické, rozumové, příp. vědomosti)
– motorika – hrubá, jemná a grafomotorika – tj. celková obratnost, obratnost ruky, uvolnění ruky, kreslení, obkreslování
– řeč a myšlení – jednak správná výslovnost, jednak chápání pojmů, vyprávění příběhu…
– sluchové vnímání – rozlišování podobných zvuků a slov, paměť, analýza a syntéza – hledání hlásek ve slovech, rozklad slov na hlásky…, vnímání a reprodukce rytmu a melodie řeči – důležité pro čtení, ale zejména pro správné psaní
– zrakové vnímání – zrakové rozlišování, analýza a syntéza, paměť – významné pro čtení i psaní – zapamatování správných tvarů písmen, rozlišování podobných písmen
– prostorová, pravolevá orientace, orientace v čase – velmi důležitá pro správné osvojení písmen, ale i orientaci v učebnici, textu…
– početní představy – oblast matematiky, nestačí se jen naučit počítat, ale je třeba pochopit pojmy více/méně/stejně, první/poslední, větší/menší, geometrické tvary…
Co je důvodem pro odklad?
Mezi nejčastější důvody pro odklad patří nesamostatnost, výrazná neobratnost, přecitlivělost a impulzivita (paličatost a vzdorovitost), výrazná nesoustředěnost (přílišná hravost, neklid), izolovanost (dítě nenavazuje kontakt s učitelkou a ani s vrstevníky, případné navázání kontaktu jde jen ztěžka), nápadné odlišnosti v tělesném a zdravotním stavu (vysoká nemocnost) nebo oslabení smyslových a psychických funkci (smyslové vady, nižší úroveň rozumových schopností).
Více informací k odkladu najdete např. v tomto článku:
Co má umět prvňáček? Doporučení naleznete zde.